øyvind ryan
Bourgeosie Scheisse
mini-album 2025
mons.no
mons040

1 Bourgeosie scheisse 2:24
2
Uff, vi er på feire (i 1979)* 3:37
3 Hvilket?! 2:31
4 Parksang II 1:53
5 Rockering 1:50
6 Bodil** 8:29
Tekst og melodi: Øyvind Ryan, unntatt *Evan
Johns-Øyvind Ryan, **Øyvind Ryan-Bent Sæther
Bandet bak all denne idyllen:
Øyvind Ryan - sang, kor, gitar, perkusjon, munnspill, blokkfløyte
Alexander Pettersen - gitar, tangenter spor 1, kjerring og kor spor 2
Pål Brekkås - bass, kor, tangenter alle spor, perkusjon
Thomas Järmyr - slagverk, perkusjon
Harry Elvedal - gitar på spor 2,3,4,6, sologitar på spor 4
Dag Freider Fløan - sologitar på spor 3, kor på spor 5
Jokka Ballalainen - versificator spor 6
Innspilt i Brygga Studio 2020-2023 av Pål Brekkås
Miksa og fiksa og triksa med av Pål Brekkås og Øyvind Ryan i Brygga 2020-2023
Master gjort hos Kofen, Magnus Kofoed, i Øra Studio 2023
Foto og midtsidepike: Rigmor Helene Dybdahl
The Låts
Bourgeoasie scheisse
Vokalinstrumental. Har alltid hatt lyst til å gjøre en sånn. Her er den.
Egentlig mye snillere enn den opprinnelig var. Velbekomme.
Uff, vi er på ferie (i 1979)
Evan Johns. Håper han liker den, via streaminga i himmelen. Det er Evans
«Vacation time» jeg har skrevet en norsk tekst til.
(Men han har sikkert noen feil å påpeke.)
Hvilket?!
Marerittlåt fra 90-tallet. Fikk den omsider ferdig. Ikke så mareritt lenger.
Parksang II
Ikke en Kjøtt-låt. Men en rocker. Et riff jeg hadde fra ungdommen passa
plutselig med en veldig rytmisk 2020-tekstide.
Den satt.
Rockering
50+. Så hva gjør en da?
Jo en hører på Wilmer X. Tungt Vatten fra 80-tallet. Som jeg forsåvidt
har gjort siden den kom ut, men denne gangen for å kopiere.
Jeg elska økinga fra rockeren «Kyss Dynamit» og rett over i den enda raskere
«O.K. i natt». Pervo.
Så jeg skriver min egen «Ok i natt». Min egen «Kyss dynamit» har jeg jo allerede
(se over).
Teksten er bra. Alt det andre også, ikke misforstå meg. Eddie Meduza!
Tomas overraska meg. Jeg har spilt med noen gode trommiser oppigjennom åra, og
mange av dem har vært veldig gode,
men alltid har jeg funnet et eller annet som de ikke fikser. Shuffle som Ringo,
disco som Topper Headon, swing som Charlie Watts osv.
Å faen, tenkte jeg, nå møter vi veggen igjen. Det var da vi skulle
spille «Uff, vi er på ferie». Den trengte langflat swing.
Men nei, Thomas kunne virkelig spille swing, det swingte som bare juling.
Det viste seg at han hadde spilt lenge med en svensk rockabilly fyr. Aha. Og han
fiksa alle de rockeavartene av tromming som jeg ville ha. Artig fyr også.
Som Ebba Grӧn og Imperiat-fan, og forsåvidt, KSMB, Nomads, Lolita Pop, Tant
Strul osv fan også, håpa jeg å høre at han talte opp ett, två, tre, fyra
på en låt,
men det finnes ikke en eneste sånn opptelling noe sted, alt er en to tre fire,
eller klikk-klikk-klikk-klikk.
Og vi spilte inn et sted melllom 20 og 30 låter, som regel i fem til åtte-ni
takes.
Bodil
Jeg hadde et stakkars riff da jeg presenterte Sætern låtene til plata han
skulle produsere i 2002, blant mye annet mer lovende.
Dette Bo Diddley-typiske riffet. Hadde noe som ligna en break til det også.
Andre dag kom Bent i studio og annonserte: Denne låten MÅ hete Bodil!
Selvfølgelig. Halvparten av låtene til Bo Diddley har noe med navnet hans i
titlene. Og Bents innspill tror jeg var grunnen til at jeg skrev den ferdig.
Første låt vi spilte inn på første dag i studio etter at Tomas ble med i 2020,
første og eneste take. Voldsom tenning.
Coverstar
Marlon, en morgen før skoletid. 2008, kanskje
Hjem igjen
mons.no
2025